Siirry sisältöön Siirry navigointiin

Osta Tasauspyörästö

363 Tulokset
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Tasauspyörästöt ja muut vedon osat autoihin

Tasauspyörästä on autoissa ja myös muissa koneissa käytettävä mekaaninen kytkentä, jossa on kolme akselia. Yhden akselin pyörintänopeus on aina kahden akselin pyörimisnopeuden keskiarvo, tai keskinopeus kerrottuna vakiolla. Autoissa ja muissa pyörillä varustetuissa kulkuvälineissä tasauspyörästöä käytetään siksi, että auton renkaat kulkevat kääntyessä eri matkan. Sisäkurvin puolella oleva rengas liikkuu lyhyemmän matkan, eli se pyörii siis hitaammin kuin ulkoreunalla oleva rengas. Näiden kahden renkaan pyörimisnopeuden keskiarvo on sama, kuin millä tasauspyörästöä tulee pyörittää. Toisen pyörän pyörimisnopeuden kasvaessa tasapaino säilyy siten, että toisen pyörän pyörimisnopeus hidastuu. Kun tasauspyörästöä käytetään tähän tapaan, ovat pyörät tietysti omilla akseleillaan. Näiden akseleiden sisäpäät on kiinnitetty pienien kartiopyörien kanssa hammaskosketukseen suurempien kartiopyörien sisälle. Silloin kun autolla ajetaan suoraan, pyörivät molemmat pyörät tietysti samalla nopeudella. Tällöin pienet kartiopyörät tasauspyörästön sisällä eivät pyöri lainkaan akseleidensa ympäri. Kun tullaan kaarteeseen ja auton pyörien välille muodostuu pyörimisnopeusero, joutuvat pienet kartiopyörät tasauspyörästön sisällä pyörimään. Tavanomaiseen tapaan toimivan tasauspyörästön ongelmana on yleensä se, että jos autossa yksi pyörä on liukkaalla alustalla ja toinen pitävällä, pyörittää tasauspyörästö tällöin ainoastaan liukkaalla alustalla olevaa pyörää. Sellaisissa sovelluksissa, joissa tällaista ominaisuutta halutaan estää, käytetään joko luistonestoa tai tasauspyörästön lukkoa. Tällaisia sovelluksia ovat muun muassa maastoautot, työkoneet sekä kilpa-autot.

Tasauspyörästö historiaa

Useat eri tahot ovat väittäneet keksineensä tasauspyörästön toiminnan. On kuitenkin mahdollista, että toimintaperiaate oli ainakin joissain paikoissa tiedossa jo antiikin aikana. Erilaisia tasauspyörästörakenteita käytettiin mekaanisissa kompasseissa, jotka tunnettiin myös nimellä etelään osoittava vaunu. Antikytheran konetta käytettiin antiikin kreikassa tähtitieteellisiin laskutoimituksiin. Modernimmissa sovelluksissa tasauspyörästöä alettiin käyttämään kelloissa vuonna 1720. Vuonna 1827 kelloista tuttuja tasauspyörästöjä alettiin käyttämään autosovelluksissa.

Eri tyyppiset tasauspyörästöt

Uuden teknologian myötä autojen tasauspyörästöjen rakennetta on pystytty parantamaan. Markkinoille on tullut sähköisesti kontrolloituja niin sanottuja aktiivisia tasauspyörästöjä. Niissä käytetään useita eri tyyppisiä sensoreita, joiden avulla pystytään säätämään momentin jakoa eri pyörien välillä. Näin esimerkiksi aliohjautumista voidaan välttää. Aktiivinen tasauspyörästö on ollut käytössä rallin maailmanmestaruussarjassa. Vuonna 2006 se sallittiin ainoastaan sellaisille kuskeille, jotka eivät olleet ajaneet sarjassa viimeisen viiden vuoden aikana. Täysin integroituja aktiivisia differentiaaleja käytetään useissa kalliimman pään autoissa. Edulliset varaosat kaikkiin markkinoilta löytyviin automalleihin löydät nyt netistä osoitteesta Auton-varaosat24.fi. Laajasta yli 300 000 osan valikoimastamme löydät osat niin auton moottoriin, voimansiirtoon kuin myös sisustukseen. Olemme tehneet osien etsimisen erittäin helpoksi sinulle. Voit etsiä osia esimerkiksi autosi rekisteritunnuksen avulla. Toinen tapa osien etsimiseen on käyttää autosi merkkiä, mallia sekä moottorin tyyppiä. Kun syötät nämä tiedot hakuun, näet suoraan ja helposti kaikki autoosi sopivat työkalut, varaosat sekä tarvikkeet. Nopean ja edullisen toimituksemme ansiosta saat kaipaamasi osat nopeasti perille toimitettuna. Tilaa siis kaikki autoilussa tarvitsemasi osat jo tänään!