Siirry sisältöön Siirry navigointiin

Osta Sytysohjain

1 812 Tulokset
Sytytyspuola
ASHUKI
Sytytyspuola
1608-4102
37,77 €
Tuotenro.:  13355287

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
BOSCH
Sytytyspuola
0 986 221 023
30,62 €
Tuotenro.:  10633148

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
BOSCH
Sytytyspuola
0 986 221 048
76,34 €
Tuotenro.:  10633346

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
BOSCH
Sytytyspuola
0 986 221 052
34,75 €
Tuotenro.:  14318804

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
ASHUKI
Sytytyspuola
M980-18
48,42 €
Tuotenro.:  14248412

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
ASHUKI
Sytytyspuola
C980-10
36,03 €
Tuotenro.:  13380555

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
ASHUKI
Sytytyspuola
D980-01
32,92 €
Tuotenro.:  14244138

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
Sytytyspuola
HELLA
Sytytyspuola
5DA 193 175-561
170,35 €
Tuotenro.:  15143259

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Hiukkassuodatinta käytetään dieselmoottoreissa

Nokisuodattimesta käytetään monta eri nimitystä. Nokisuodatinta kutsutaan nokihiukkassuodattimeksi, hiukkassuodattimeksi tai diesel-pakokaasusuodattimeksi. Myös noki-hiukkasfiltteri on yleinen nimitys. Siitä käytetään myös lyhennystä DPF eli Diesel Particulate Filter. Hiukkassuodatin on dieselmoottorilla varustettujen autojen pakokaasujen puhdistuslaite. Suodatin puhdistaa pakokaasuista hyvin pienikokoisia hiukkasia, jotka hengitysilmaan päästessään ovat terveydelle haitallisia. Hiukkassuodattimella saadaan tyypillisesti talteen noin 85 prosenttia pakokaasujen hiukkasista. Jotkut suodattimet ovat kertakäyttöisiä ja ne on tarkoitettu hävitettäväksi ja vaihdettavaksi, kun ne ovat täynnä kertynyttä tuhkaa. Toiset suodattimet ovat suunniteltu polttamaan kerääntyneet hiukkaset joko passiivisesti käyttämällä katalyyttia tai aktiivisella keinolla, kuten polttoainetoimisella polttimella tai muuttamalla moottorin toimintaa ohjelmallisesti. Aktiivinen menetelmä lisää polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutus taas lisää ilmaston lämpenemistä edistäviä hiilidioksidipäästöjä. Hyvin suunniteltu hiukkassuodatin lisää auton polttoaineenkulutusta vain vähän. Huonosti suunniteltuna hiukkassuodattimen haitat ovat merkittävät. Aktiivisessa järjestelmässä pakokaasuissa olevat hiukkaset kerätään suodattimeen normaalin ajon aikana. Hiukkasten polttamiseksi ja suodattimen tyhjentämiseksi käynnistetään ns. regenerointi. Tämä edellyttää, että moottori on saavuttanut normaalin toimintalämpötilansa. Regenerointi toteutetaan moottorin ohjelmoinnilla, joka suoritetaan, kun suodatin on täynnä. Regeroinnissa nostetaan pakokaasun lämpötilaa yhdessä pakokaasuvirtauksen ylimääräisen polttoaineensyöttölaitteen kanssa, joka syöttää polttoainetta reagoimaan katalysaattorielementin kanssa kerääntyneen nokeen polttamiseen DPF-suodattimella. Auton regenerointi toimii vain, kun auton moottori saavuttaa normaalin toimintalämpötilan. Sen takia autolla tulee ajaa vähintään 20 minuuttia, jotta regenerointi aktivoituu.

Nokisuodattimen vaihtaminen

Suodattimen vaihtaminen on yksinkertainen toimenpide. Nokisuodatin sijaitsee pakoputkistossa ja se on kiinnitetty putkeen muutamalla ruuvilla. Jos hiukkassuodatin täytyy vaihtaa, myös muut pakoputkiston komponentit kannattaa tarkistaa vikojen osilta. Jos autossa on pakokaasun takaisinkierrätysventtiili eli ERG-venttiili, myydään komponentit yleensä täydellisenä sarjana. Viallinen EGR-venttiili kiihdyttää pakokaasusuodattimen kulumista, minkä takia se kannattaa tarkistaa säännöllisesti.

Hiukkassuodattimen viat

Yleinen vika hiukkassuodattimissa liittyy puhdistustoimintoon. On hyvin tavanomaista, että autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja, jolloin varsinkin kylmissä olosuhteissa suodattimen renegerointia ei tapahdu riittävästi ja ajan mittaan suodatin tukkeutuu. Tällöin suodatin on syytä vaihtaa lisävahinkojen välttämiseksi. Suodattimen toimintahäiriöön liittyvät viat voivat johtua myös yksinkertaisesti johtojen hajoamisesta, irronneista tulpista tai syöpyneistä kontakteista. Moottorin ohjausyksikkö yleensä ilmoittaa tästä viasta auton kojelaudassa merkkivalolla. Autossa voi olla myös moottorin sammutusjärjestelmä, jolloin tukkiutuneen suodattimen takia autolla ei pysty enää ajamaan. Näin järjestelmä suojaa muiden vikojen syntymistä. Hiukkassuodattimet maksavat mallista riippuen 1500-4500 euroa. Suodattimet kestävät normaalissa käytössä melko pitkään, parhaimmillaan noin 200 000 kilometriä. Kuitenkin suodatin on hyvä vaihtaa hieman aikaisemmin, koska suodattimen teho heikkenee vanhetessaan. Suodatin on yleensä kovemmalla rasituksella, kun ajetaan lyhyitä matkoja, jolloin itse puhdistusta ei tapahdu riittävän usein. Lyhyet ajomatkat ja kylmät säät lyhentävät suodattimen elinikää. Tämä on hyvä tiedostaa ja ottaa huomioon suodattimen vaihtotyön ajankohtaa tarkastellessa. Verkkokauppamme tarjoaa suodattimen vaihtoon tarvittavat varaosat ja työkalut! Meiltä löytyy myös noki-hiukkasfiltteri jälkiasenteiset muutossarjat! Tilaa varaosat autoosi nyt edullisesti osoitteesta Auton-varaosat24.fi.