Siirry sisältöön Siirry navigointiin
Autoni
Tarkennukset

Osta Ruiskutusventtiili

1 Tulokset
null, Venttiili, Urearuiskutus
METZGER
null, Venttiili, Urearuiskutus
0932000
Asennuspaikka:  SCR-katalysaattori
229,99 €
Tuotenro.:  16031187

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Elektroninen polttoaineen ruiskutus ja ruiskutusventtiili

Jotta autosi liikkuisi, tulee moottorin saada jatkuvasti polttoainetta. Aikaisemmin bensiinillä toimivissa polttomoottoreissa käytettiin kaasuttimia, jotka sekoittivat ilman ja polttoaineen keskenään ennen moottoriin syöttämistä. Nykyisissä autoissa elektroninen polttoaineen syöttö on korvannut kaasuttimien käytön. Sen käyttö yleistyi autoissa 1980-luvulla. Pääero näiden kahden välillä on että polttoaineen ruiskutuksessa venttiili pilkkoo polttoaineen erittäin pieniksi partikkeleiksi korkean paineen alla, siinä missä kaasuttimet luottavat moottorin luoman imun käyttöön, joka aiheutuu Venturi-ilmiön seurauksena. Dieseliä polttoaineena käyttävät moottorit ovat aina käyttäneet polttoaineen ruiskutusta.

Ruiskutuksen hyödyt

Elektronisen polttoaineen ruiskutuksen käyttö tuo useita etuja perinteisen kaasuttimen käyttöön verrattuna. Järjestelmä voidaan optimoida toimimaan usealla eri tavalla jonkin muuttujan maksimoimiseksi. Etuihin kuuluvat muun muassa moottorin kasvanut teho, pienentynyt polttoaineen kulutus, mahdollisuus käyttää erilaisia polttoaineita, pienentyneet päästöt, luotettavuus, ajettavuus ja sen mukavuuden parantuminen, asennus- ja huoltokustannukset, vianmäärityksen helppous, pidentynyt käyttöikä ja helpompi moottorin virittäminen. Ruiskutusventtiili on siis monella tapaa parempi ja tehokkaampi tapa syöttää polttoainetta moottorin palotilaan.

Kaasuttimista elektroniseen ruiskutukseen

Sähköisen polttoaineen ruiskutuksen kehitti ensimmäisenä englantilainen Herbert Akroyd Stuart. Järjestelmä muistutti monella tapaa modernia polttoaineen ruiskutusta. Jo 1920-luvulla dieselillä toimivat autot käyttivät ruiskutusta. Bensiinimoottoreihin ruiskutus siirtyi lentokoneen moottoreista. Ranskalainen lentokoneinsinööri Leon Levavausser asensi vuonna 1902 V8 moottorilla varustettuun lentokoneeseen sähköisen polttoaineen ruiskutuksen. Sen käyttö yleistyi lentokoneissa toisen maailmansodan aikana, ja sen yksi ensimmäisistä sovelluksista autoissa oli Alfa Romeon 6C 2500 ”Ala spessa” runkoinen –auto vuodelta 1940. Niiden kaupallinen käyttö autoissa lähti kuitenkin nousuun vasta 1980-luvulla. Nykyään kaikki uudet autot käyttävät tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää polttoaineen ruiskutusta. Laajasta valikoimastamme voit tilata varaosat helposti ja nopeasti. Useimmat autonosat ovat varastossa, ja toimitus sujuu erittäin nopeasti. Tilaa alkuperäinen ruiskutusventtiili auton-varaosat24.fi:stä.