Siirry sisältöön Siirry navigointiin
Autoni
Tarkennukset

Osta Öljytikku

1 Tulokset
Mittatikku, Hydrauliikka
FEBI BILSTEIN
Mittatikku, Hydrauliikka
38143
OVH:* 6,94 € 4,60 €
Tuotenro.:  10027434

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Auton pakoputkisto ja asennussarja

Auton pakoputkisto on varsin yksinkertainen, mutta auton toiminnan kannalta tärkeä kokonaisuus. Tärkein pakoputkiston ominaisuus on pakokaasujen johdattaminen moottorin palotilasta ulos. Pakoputkistolla on myös tärkeä rooli päästöjen säätelyn kannalta. Pakokaasujen puhdistaminen katalysaattorissa ja sekä ilma-arvojen säätäminen lambda-anturissa on osa toimivan pakoputkiston kokonaisuutta. Ajoneuvojen pakoputkistoon kuuluu lukuisia toisiinsa liitettyjä komponentteja. Pakoputkisto alkaa pakosarjan tiivisteestä ja loppuu pakoputken päähän. Näiden välissä on pakosarja - joustoputki - katalysaattori - lambda-anturi - pakoputki mahdollisesti keskivaimentimineen – takavaimennin. Moottorin tuottamat kuumat pakokaasut ohjataan siis pakoputken kautta ulkoilmaan. Kuuman pakoputken ja auton pohjan välissä on lämpöä eristävä lämpösuojakilpi. Lämpösuojakilven tehtävä on eristää kuuma pakoputkisto auton pohjasta ja näin välttää tulipalot. Alkuperäiset pakoputkistot valmistetaan yleensä teräksestä, jolloin ne eivät kestä suomalaisia sääolosuhteita, talvea ja teiden suolaamista, kovin hyvin. Vaihtoehtona kestävästä materiaalista on ruostumattomasta teräksestä valmistettu pakoputkisto. Ruostumattomasta teräksestä valmistettavat pakoputkistot ovat pitkäikäisiä ja kalliita. Koska pakoputkiston osiin on helppo päästä käsiksi ja ne ovat helposti vaihdettavissa, tästä syystä autonvalmistajat suosivat edullisempaa vaihtoehtoa.

Pakoputken kiinnikkeet

Kumisia kannattimia käytetään pakoputkiston kiinnittämiseksi ajoneuvon pohjaan. Pakoputken kiinnittimiä voi ostaa erikseen tai asennussarjana. Asennussarja sisältää yleensä koko pakoputken kiinnittämiseen tarvittavat kiinnikkeet tai tietyn osan, vaikkapa takavaimentimen, kiinnitysosat. Putkiston kiinnittämiseen tarvitaan kumisia kannattimia, vaimentimia sekä erilaisia kiristysrenkaita. Pakoputkien väliin tarvitaan myös erilaisia tiivisteitä, jotka kestävät lämpöä ja tiivistävät putkien liitoskohdat. Pakoputkikiinnikkeiden tehtävänä on pitää putkisto irti auton alustasta, vaimentaa tärinää sekä pitää putkisto asennus joustavana. Pakoputkiston kumisten kiinnikkeiden ansiosta putkisto kestää paremmin autosta tulevat rasitukset. Ajon aikana pakoputkistoon kohdistuu värinää ja tärinää moottorista ja tien epätasaisuuksista, joten kumikiinnikkeiden on vaimennettava putkistoon kohdistuvia rasituksia.

Pakoputkiston viat ja korjaus

Pakoputkiston yleisin vika on putkiston puhkiruostuminen. Äärimmäiset lämpötilan muutokset, kosteuden vaikutus, lika ja tien suola rasittavat pakoputkistoa. Pakoputkiston kiinnittimet haurastuvat myös ajan myötä lämpötilan, suolan ja UV-säteilyn takia. Sääolosuhteiden takia putket alkavat ruostumaan jo muutaman vuoden käytön jälkeen ja teräsputkistot voivat ruostua puhki jo 5 - 10 vuoden kuluessa auton käyttöönotosta. Varsinkin Suomen sääolosuhteet tekevät hallaa pakoputkistolla. Lämpimät kesät, kylmät talvet ja talvisin teiden suolaus aiheuttavat nopeampaa korroosiota autolle ja pakoputkistolle kuin useammassa muussa maassa. Puhkiruostuminen onkin hyvin yleinen vika. Kova pakoputken pärinä liikenteessä voi myös indikoida sitä, että pakoputki on päässyt irtoamaan kannakkeestaan ja liitoksestaan. Tämmöinen vika on myös varsin yleinen. On myös mahdollista, että pakoputken liitos on vielä kiinni, mutta pakoputki on päässyt irti kannakkeestaan, jolloin pakoputki saattaa laahata maata. Tällainen vika on kuitenkin yleensä helppo havaita. Pakoputken vika on yleensä varsin nopea ja edullinen korjata. Vaihtoehtoina on vian korjaaminen sopivalla tavalla tai uuden osan vaihtaminen riippuen vian tyypistä. Yleensä uuden osan vaihtaminen on pidemmän päälle järkevämpi tapa korjata, koska uusi pakoputken osa on yleensä edullinen. Pakoputkessa olevan reiän korjaaminen osaa vaihtamalla maksaa yleensä 50 - 200 euroa ja haurastuneiden kiinnikkeiden vaihtaminen 5 - 30 euroa. Alkuperäisten osien ohella voidaan käyttää laadukkaampia tarvikeosia, joiden hinnat ovat hieman korkeammat, mutta näille osille myönnetään laadun takeena yleensä tavallista pidemmät takuuajat. Asennussarja helpottaa usein asennusta huomattavasti. Tilaa varaosat autoosi nyt edullisesti osoitteesta Auton-varaosat24.fi.