Siirry sisältöön Siirry navigointiin

Osta Nokka-akseli

751 Tulokset
Akseli, Venttiilin ohjaus
FEBI BILSTEIN
Akseli, Venttiilin ohjaus
04934
OVH:* 669,60 € 168,44 €
Tuotenro.:  10002585

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Akseli, Venttiilin ohjaus
FEBI BILSTEIN
Akseli, Venttiilin ohjaus
03070
OVH:* 578,63 € 273,97 €
Tuotenro.:  10001455

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Akseli, Venttiilin ohjaus
FEBI BILSTEIN
Akseli, Venttiilin ohjaus
03121
OVH:* 415,83 € 128,56 €
Tuotenro.:  10001479

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Akselisarja, Venttiilin ohjaus
FEBI BILSTEIN
Akselisarja, Venttiilin ohjaus
10008
OVH:* 699,86 € 133,36 €
Tuotenro.:  10005906

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Akselisarja, Venttiilin ohjaus
FEBI BILSTEIN
Akselisarja, Venttiilin ohjaus
10010
OVH:* 642,82 € 152,43 €
Tuotenro.:  10005908

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Akseli, Venttiilin ohjaus
FEBI BILSTEIN
Akseli, Venttiilin ohjaus
33193
OVH:* 637,36 € 249,75 €
Tuotenro.:  10023111

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Tärkeä osa venttiilikoneistoa

Nokka-akseli on venttiilikoneistossa sijaitseva akseli, joka avaa venttiileitä moottorin palotilaan. Polttomoottoreissa niiden muotoilulla voidaan säätää venttiileiden aukioloaikaa. Jokaiselle venttiilille on akselilla oma nokka, joka avaa ja sulkee sitä. Nokka-akseleiden yleisin materiaali on jäähdytetty takorauta, jonka etuja on halpa hinta ja kohtuullinen kestävyys, joka saavutetaan karkaisemalla rauta takomisen jälkeen. Kilpakäytössä akseli voidaan valmistaa myös teräksestä, joka on huomattavasti rautaa kalliimpi materiaali. Sen etuina ovat kuitenkin parempi toimivuus ja pidempi käyttöikä.

Ajoituksen säätö

Kampi- ja nokka-akselin pyörinnän suhde on erittäin kriittinen osa moottorin toiminnan kannalta. Venttiilit säätelevät moottoriin virtaavan polttoaineen ja ilman seoksen sekä palotilasta poistuvan pakokaasun virtausta. Niiden täytyy siis avautua ja sulkeutua oikeaan aikaan männän liikkuessa ylös ja alas sylinterissä. Tästä syystä nokka-akselin ja kampiakselin välillä on niitä yhdistävä jakohihna tai –ketju tai hammasrattaita hyödyntävä koneisto. Yleisin ratkaisu on jakohihna- tai ketju sen halvan hinnan takia. Kun nokka-akseli on kiinnitetty kampiakseliin, voivat venttiilit aueta oikeaan aikaan. Nokka-akselin geometria määrää venttiilien avautumisen nopeuden, ja niiden aukioloajan keston. Venttiilien oikealla liikkeellä taataan tehokas kaasunvaihto, jonka ansiosta moottorin teho kasvaa. Sarjatuotannossa olevissa moottoreissa suositaan tasapainoista nokan muotoilua.

Akseleiden määrä riippuu moottorin rakenteesta

Tarvittavien nokka-akseleiden määrä on riippuvainen moottorin rakenteesta. Nykyiset moottorit ovat useimmin niin sanottuja OHC-moottoreita, joissa on joko yksi tai kaksi nokka-akselia (SOHC JA DOHC). On olemassa myös työntötankokoneita, mutta niiden käyttö on nykyään erittäin harvinaista autoissa. Niitä käytetään edelleen kuitenkin usein esimerkiksi merimoottoreissa. Auton-varaosat24.fi tarjoaa todella kattavan valikoiman moottorin varaosia laidasta laitaan. Tilaamalla osat meiltä säästät rahaa halpojen hintojemme ansiosta, ja saat osat nopeasti, sillä useimmat tuotteistamme ovat varastossa ja toimitus lähtee sinulle heti!