Siirry sisältöön Siirry navigointiin

Osta Noki-/hiukkasfiltteri

665 Tulokset
Suodatin, Noki
BOSAL
Suodatin, Noki
097-120
OVH:* 610,68 € 386,43 €
Tuotenro.:  14192013

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
AS
Suodatin, Noki
FD5061
266,02 €
Tuotenro.:  15592042

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
AS
Suodatin, Noki
FD5004Q
362,51 €
Tuotenro.:  15592039

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
AS
Suodatin, Noki
FD1031Q
299,81 €
Tuotenro.:  15592024

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Asennussarja, Noki
HJS
Asennussarja, Noki
82 12 9122
OVH:* 76,14 € 55,95 €
Tuotenro.:  15207724

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
EEC
Suodatin, Noki
DPF009
146,70 €
Tuotenro.:  13605925

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
EEC
Suodatin, Noki
DPF034
178,65 €
Tuotenro.:  13605946

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
EEC
Suodatin, Noki
DPF005
153,33 €
Tuotenro.:  13605920

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Suodatin, Noki
AS
Suodatin, Noki
FD1001
293,88 €
Tuotenro.:  15592020

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Kärjellisen ja kärjettömän sytytyksen toimintaperiaate

Alipainejärjestelmä kuuluu osana auton sytytysjärjestelmään. Sytytysjärjestelmään kuuluu perinteisessä bensiinimoottorissa mekaaninen, moottorin tahtia pyörivän akselin ohjaama katkoja, sytytyspuola, virranjakaja sekä sytytystulpat. Sytytyspuolan ensiöpuolelle tulee jatkuva tasajännite. Kun katkojan kärjet koskettavat toisissaan, sytytyspuolan ensiöpuoli maadoittuu niiden kautta päästäen virran kulkemaan ensiökäämin läpi. Virranjakajan akselin avatessa katkojan kärjet puolan ensiöpuolen virtapiiri katkeaa ja tällöin toisiopuoleen indusoituu suuri jännite. Puolan toisiopuoli on yhdistetty virranjakajan kanteen, josta se pyörijän kautta ohjautuu oikean sylinterin sytytystulppaan ja aiheuttaa siellä kipinän. Moderneissa bensiinikäyttöisissä autoissa on yleensä kärjetön sytytysjärjestelmä, jossa puolan ensiövirtaa ohjataan elektronisesti. Katkojan kärjet on korvattu moottorin asentoanturilla ja elektronisilla sytytyksen ohjausyksiköillä, jotka ovat korvanneet vanhemmissa autoissa käytössä olleen mekaanisen katkojan. Nykyisin virranjakajakaan ei ole enää käytössä on usein vaan jokaista sylinteriä kohti on oma puolansa. Tämän ansiosta moottorinohjausyksikkö voi säätää jokaisen sylinterin sytytystä täysin yksilöllisesti. On olemassa myös niin kutsuttu hukkakipinäsytytysjärjestelmä. Hukkakipinäjärjestelmässä, esimerkiksi nelisylinterikoneissa, annetaan kahdelle sylinterille kerrallaan kipinä. Toisessa sylinterissä on puristustahti lopuillaan, ja toisessa vastaavasti poistotahti lopuillaan. Sylinterissä, jossa on poistotahti menossa, menee kipinä "hukkaan." Järjestelmästä voidaan myös käyttää nimitystä DIS, Distributorless Ignition System, suomeksi virranjakajaton sytytysjärjestelmä. Yksi- ja usein myös kaksi sylinterisissä moottoreissa voi olla ns. magneettosytytys, joka sekin voi olla kärjellinen tai kärjetön.

Sytytyksen ennakon toimintaperiaate

Useimmissa virranjakajissa on alipainesäädin, joka on helposti väärin ymmärretty komponentti missä tahansa virranjakajillisissa sytytysjärjestelmissä. Monien ihmettelemä komponentti on tärkeä osa sytytysjärjestelmässä, joka vaikuttaa sekä moottorin suorituskykyyn että polttoainetalouteen. Jotta ymmärtäisimme, miksi sytytysennakko on välttämätöntä kaikissa ajoneuvoissa, meidän on tarkasteltava sytytyksen ajoitukseen kokonaisuutena ja tutustuttava sytytysperiaatteisiin. Teoreettisessa maailmassa polttokammiossa oleva ilma ja polttoaine syttyvät välittömästi, kun sytytystulppa sytyttää ne, työntää mäntä alaspäin ja siten tuottaa hevosvoimia. Vaikka teoriassa alipainejärjestelmä on näin yksinkertainen, käytännössä kyse on hieman monimutkaisemmasta asiasta. Tosielämässä asiat eivät toimi näin yksinkertaisesti. Todellisuudessa ilma/polttoaineseos ottaa aikaa syttyä ja palaa. Itse asiassa sytytysprosessin kaikki vaiheet ottavat aikaa. Vie aikaa, kun sytytyskäsky annetaan ja viedään sytytystulpalle asti. Jos sytytystulppa kipinöi kampiakselin yläkuolokohdassa, mäntä voi hyvin olla matkalla yläkuolokohtaan - ehkä jopa ohittanut sen ja poistotahdin puolella - ennen kuin ilma/polttoaineseoksen puristus on tapahtunut. Tilanne tekisi moottorista hirveän tehottoman ja epätaloudellisen. Jotta polttoaineseokselle annettaisiin riittävästi aikaa palaa, käynnistämme sytytyksen varhain, ennen yläkuolokohtaa tapahtuu. Tästä käytetään termiä sytytysennakko. Useimmissa moottoreissa ennakko on 5-20 astetta joutokäynnillä. Tätä kutsutaan sytytyksen ajoitukseksi.

Virranjakajan alipaineensäädin

Virranjakajassa on usein myös alipaineella toimiva sytytysennakon säätö, joka säätää ennakkoa moottorin kuormituksen ja kierrosluvun mukaan sopivaksi. Normaaleihin huoltotoimenpiteisiin kuuluu kyseisen järjestelmän toiminnan sekä itse ennakon tarkastus, joka suoritetaan helpoiten ajoituslampulla. Jos katkojan kärkiväli on liian pieni, moottorin käynti muuttuu röpöttäväksi ja kierrosten otto vaikeutuu. Sama tapahtuu, kun katkojan kärjet kuluvat. Katkojan kärjet ovat kiinni virranjakajassa sijaitsevassa kärkilevyssä. Alipainejärjestelmä ja sen varaosat löydät nyt edullisesti netistä osoitteesta Auton-varaosat24.fi.