Siirry sisältöön Siirry navigointiin

Osta Kytkentä/ohjauslaite

153 Tulokset
Ohjainlaite, Hehkutusaika
BOSCH
Ohjainlaite, Hehkutusaika
0 281 003 085
95,75 €
Tuotenro.:  10558908

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
null, Rele, Esilämmitys
METZGER
null, Rele, Esilämmitys
0884003
107,46 €
Tuotenro.:  14529918

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
null, Rele, Esilämmitys
METZGER
null, Rele, Esilämmitys
0884004
90,86 €
Tuotenro.:  14529919

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Tiedot
Rele, Esilämmitys
METZGER
Rele, Esilämmitys
0884014
74,25 €
Tuotenro.:  14874438

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Lisäksi toimitusmaksu
VARASTOSSA
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Polttoainejärjestelmän osat

Polttoainejärjestelmä koostuu seuraavista osista: Polttoainetankin tarkoituksena on varastoida polttoaine. Polttoaine voi olla neste tai kaasu. Polttoaineletkujen ja -putkien tarkoitus on siirtää tarvittava polttoaine käyttökohteeseen eli yleensä moottorille. Polttoainepumppu sijaitsee tankissa tai lähellä moottoria. Yleensä autoissa on tankissa siirtopumppu, joka siirtää polttoaineen lähelle ruiskutuslaitteistoa, jossa erillisellä korkeapaineisella ruiskutuspumpulla nostetaan polttoaineen paine tarvittavan suuruiseksi. Polttoainesuodatin suodattaa polttoaineen seasta epäpuhtaudet ja dieselkäyttöisissä autoissa suodattimessa on yleensä myös vedenerotin. Kaasutin sekoittaa polttoaineen sopivassa suhteessa sylintereihin virtaavaan ilmaan, jotta muodostuu palamiseen sopiva seos. Uudemmissa autoissa käytetään kaasuttimen sijaan ruiskutusjärjestelmää. Ruiskutusjärjestelmässä polttoaine suihkutetaan suuttimien avulla imusarjaan tai sylintereihin. Polttoaineen määrää säädetään ohjausjärjestelmän avulla, joka mittaa sylintereihin virtaavan ilman määrää.

Polttoainejärjestelmä yksinkertaistettuna

Polttoaine varastoidaan polttoainesäiliöön ja polttoaineen siirtopumppu pumppaa polttoainetta säiliöstä. Sitten se kulkee polttoaineputkien läpi ja toimitetaan polttoainesuodattimen läpi polttoaineen ruiskutussuuttimiin. Vanhemmissa autoissa käytettiin kaasutinta ja kaasuläppää polttoaineen seoksen muodostamiseksi. Polttoaineen täydellisen palamisen vaikuttavia tekijöitä polttoaine-ilmaseossuhteen lisäksi ovat polttoaineen sumutus ja suihkutuskuvio. Sumutus suoritetaan ruiskutuspaineen avulla, jonka laatuun vaikuttaa osittain injektorin reikien halkaisija. Ruiskusuuttimien reikien välinen etäisyys, kulma ja lukumäärä määrittelevät suihkutuskuvion. Moottorin imujärjestelmässä, polttoaine sekoitetaan ilmaan, sumutetaan ja höyrystetään. Sitten se voidaan puristaa sylinterissä ja sytyttää tuottamaan energiaa tai tehoa. Vaikka polttoainejärjestelmät eroavat moottorista toiseen, kaikki polttoainejärjestelmät ovat samankaltaisia. Niiden on toimitettava polttoainetta polttokammiolle ja säädettävä polttoaineen määrää suhteessa ilmamäärään. Riippuen ajoneuvosta, polttoainepaine säädetään eritavoin. Polttoainejärjestelmä voi olla avoin tai suljettu. Palautustyyppisellä järjestelmällä on polttoaineen paineensäädin, joka muuttaa polttoaineen paineen imusarjan alipaineen suuruuden perusteella. Tässä ratkaisussa polttoainepaine ja -virtaus pysyvät suurin piirtein vakiona suuttimilla. Kun paluumaton tyyppinen järjestelmä käyttää moottorinohjausyksikköä polttoaineen toimituksen säätämiseen. Tässä polttoainepainesensori on asennettu polttoainesuutinkiskoon, jota ohjausyksikkö tarkkailee. Kun polttoaineen paine ja virtaus alenevat moottorin kierrosnopeuden tai kuormituksen kasvaessa, ohjausyksikkö kompensoi lisäämällä injektorin kestoa ja / tai polttoainepumpun syöttöä.

Polttoainejärjestelmän viat

Ajoneuvojen polttoainejärjestelmien perusoireet, jotka voivat viitata kulumiseen tai huononemiseen ovat: Moottorin huono käynnistyvyys, hidas tai epäröinti kiihdytyksessä, pysähtyminen ajamisen aikana, välitön tehohäviö, moottori käy tyhjäkäynnillä, liiallinen moottorin savuttaminen, huomattavat polttoainepäästöt ja huonontunut polttoainetalous. Jos autossanne on tällaisia oireita, suosittelemme tutkimaan mahdolliset viat ennen kuin auto jättää sinut tielle. Polttoaineen paine, virtaus ja toiminta sekä polttoainejärjestelmän komponentit on testattava ongelman selvittämiseksi. Polttoainejärjestelmän ylläpito on melko yksinkertaista. Tarkeintä on tankata hyvälaatuista polttoainetta ja pitää epäpuhtaudet järjestelmästä poissa. Epäpuhtaudet ja lika ovat polttoainejärjestelmän vikaantumisen yleisin syy. Jos ajoneuvossa on polttoainesuodatin, suositellaan suodatin vaihdettavaksi vuosittain tai 20000 km välein. On myös syytä huolehtia, että järjestelmään ei pääse vettä. Vesi voi aiheuttaa polttoainekomponenttien korroosiota. Järjestelmään päätynyt kondensiovesi pitää tyhjentää säännöllisesti. Auton-varaosat24.fi verkkokauppamme monipuolisesta valikoimasta löydätte kaikki tarvittavat varaosat polttoainejärjestelmään. Meiltä löydät suodattimet, letkut, putket, työkalut sekä kaikki muut osat, mitä tarvitset autoosi!