Siirry sisältöön Siirry navigointiin
Autoni
Tarkennukset

Osta Juomapidin

2 Tulokset
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Mekaaniset ohjausvaihteet

Ohjausvaihteen kotelo suojaa ohjausvaidetta. Täysin mekaanisia ohjausvaihteita on käytössä vanhemmissa autoissa, joissa ei ole hydraulista tai sähköistä ohjaustehostinta. Mekaanisissa ohjausvaihteissa on hammaspyörä, joka välittää liikkeen hammastangolle. Hammaspyörän akseli on kytkettynä ohjauspylvään akseliin, jota ohjataan kuljettajan toimesta rattia kääntämällä. Ohjausvaihteet, joissa ei ole ohjaustehostinta tuntuvat raskaalta ja vaativat enemmän voimaa kääntäessä rattia kuin ohjausjärjestelmät, joissa ohjauspyörän kääntämistä avustetaan erillisellä tehostimella. Suurimmassa osassa autoista tarvitaan 3-4 täyttä ratin pyöritystä käännettäessä pyöriä rattia ääriasennosta toiseen. Kun rattia käännetään 360 astetta, renkaat voivat kääntyä 20 astetta. Ohjauksen suhdeluku on silloin 20:1. Suurempi suhdeluku tarkoittaa siten, että sitä enemmän joudut rattia kääntämään, että renkaat kääntyvät. Yleisesti urheiluautoilla on pienempi suhdeluku kuin tila-autoilla tai kuorma-autoilla. Urheiluautoissa ei tarvitse rattia kääntämään niin paljon, jolloin ohjaaminen on nopeampaa, joka sopii urheiluautojen luonteeseen. Urheiluautot ovat myös kevyitä, jolloin ohjaaminen ei ole niin raskasta kuin painavimmilla autoilla. Vaikka useimmissa ajoneuvoissa käytetään perinteistä hammaspyörä-hammastanko -yhdistelmää, muunlaisiakin ratkaisuita on olemassa. Perinteistä ratkaisua kalliimpi ja monimutkaisempi, mutta toisaalta kestävämpi ja tarkempi ohjausjärjestelmä on rakennettu kuularuuvilla. Kuularuuvi koostuu syöttöruuvista, jossa kuulat tuottavat ruuvin akselin ja mutterin välissä vierivää liikettä. Kuularuuvia ohjataan mutteria vääntämällä vääntötangon avulla. Vääntötangon liike otetaan luonnollisesti ratin kääntymisestä. Kuularuuvin hyötyinä verrattuna hammaspyörä-hammastanko -ohjaukseen on kevyempi voimantarve raskaissa ajoneuvoissa sekä tarkempi ohjaustuntuma. Kuularuuvi on myös pitkäikäinen.

Ohjausvaihteen kotelo

Ohjausjärjestelmä on yksi autojen tärkeimmistä järjestelmistä, mutta hyvin harvat ihmiset ovat tietoisia, miten ne todella toimivat. Ohjausjärjestelmiä voidaan toteuttaa eritavoin, mutta ne toimivat yleensä samoin periaattein. Edellä mainitut hammaspyörään ja kuularuuviin perustuvat ohjausjärjestelmät ovat hyvin tavanomaisia ratkaisuita ohjausliikkeen välittämiseen renkaille. Samoja vaihtoehtoja käytetään myös silloin, kun ohjausta tehostetaan hydraulisesti tai sähköisesti. Hydrauliikka- tai sähköpumppua voidaan käyttää ohjauspyörän liikuttamisen helpottamiseksi antamalla lisävoimaa ohjauksen tuottamiseen. Moottorista käyttövoimansa ottava hydrauliikkapumppu nostaa hydrauliikkapainetta, kun kuljettaja kääntää ohjauspyörää. Tällöin paine vapautuu ja sitä käytetään renkaiden kääntämiseen. Samalla tavoin sähköpumppua voidaan käyttää pyörien kääntämiseen tarvittavan voiman vähentämiseksi. Ohjausvaihteen kotelo on yleensä valmistettu alumiinista. Ohjausvaihteen kotelo voikin sisältää osan hydraulisen tai sähköiseen ohjausjärjestelmän komponenteista. Ohjausvaihteeseen on yleensä integroitu osa kaksitoimisen sylinterin sisä- ja ulostuloputkista. Ohjausvaihteen kotelo voi sisältää myös sähköisen pumpun, jolla tuotetaan ohjausvaihteen tarvittava käyttöpaine.

Ohjausvaihteen viat

Mekaaniset ohjaustangot ovat rakenteeltaan suhteellisen kestäviä, kun taas ohjaustehostin voi olla altis vuotavalle nesteelle tai alhaiselle nestetasolle. Ohjausvaihde kestää usein koko ajoneuvon käyttöiän, mutta vaihteeseen voi kehittyä vuotoja tai ohjausvaihteen kotelo voi halkeilla. Merkkivalot, joiden mukaan ohjausvaihde tarvitsee korjausta tai uusimisen ovat ajoneuvoissa lisääntyneet. Jos ohjaus on löysä tai vaikuttaa väljältä, on asia syytä tarkistuttaa. Jokaisen ohjauskomponentin toimintahäiriö voi aiheuttaa ajoneuvoon hallitsemattoman toiminnan, joten ammattilaisen on tarkistettava se välittömästi. Tilaa varaosat autoosi nyt edullisesti osoitteesta Auton-varaosat24.fi.