Siirry sisältöön Siirry navigointiin

Osta Hehkutusosoitin

12 Tulokset
Hehkutusosoitin
BOSCH
Hehkutusosoitin
0 251 002 008
51,15 €
Tuotenro.:  10541440

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Toimitus yleensä
keskimäärin 3 - 4 arkipäivässä
Tiedot
Hehkutusosoitin
BOSCH
Hehkutusosoitin
0 251 002 032
52,57 €
Tuotenro.:  10541457

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
VARASTOSSA
Toimitus yleensä
keskimäärin 3 - 4 arkipäivässä
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
KOBS/1, 0110101002
KOBS/1
OVH:* 72,54 € 53,92 €
Tuotenro.:  14179148

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
KOSK 15/10, 0110100008
KOSK15/10
OVH:* 81,96 € 60,93 €
Tuotenro.:  14179159

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
0110102012, KOSK 08/45
KOSK08/45
OVH:* 86,80 € 64,53 €
Tuotenro.:  14179158

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
0110101001, KOBS
KOBS
OVH:* 84,44 € 62,77 €
Tuotenro.:  14179147

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
KOSK 15/20, 0110100009
KOSK15/20
OVH:* 80,72 € 60,01 €
Tuotenro.:  14179160

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
0110101016, KOSK 17
KOSK17
OVH:* 87,54 € 65,09 €
Tuotenro.:  14179161

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BERU
Hehkutusosoitin
0110101008
KOS17
OVH:* 80,72 € 60,01 €
Tuotenro.:  14179155

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
Hehkutusosoitin
BOSCH
Hehkutusosoitin
0 251 002 021
109,39 €
Tuotenro.:  10541450

hinta per yksikkö
Hinta sis. ALV:n
Maksuton toimitus
Saatavilla
Lähetys vie keskimäärin 4 - 7 arkipäivää
Tiedot
*OVH: Ohjevähittäismyyntihinta

Yleistä katalysaattoreista

Euro1-Euro2-D3-asennus vähentää liikenteen päästöjä. Henkilöautojen lisääntyessä sekä pakokaasujen tuottaman ympäristöön aiheuttavien kuormien takia, lakiin on säädetty säädös katalysaattorien käytöstä epäpuhtauksien vähentämiseksi. Tässä laissa määrätään, että uusissa autoissa katalysaattori on pakollinen. Henkilöautojen pakoputkistossa katalysaattori on rakennettu pakosarjan jälkeen ja sen tehtävänä on palamiskaasujen jälkikäsittely. Katalysaattorin tarkoitus on epäpuhtauksien muuttaminen kokonaan tai osittain harmittomiksi aineiksi. Katalysaattorin keksijänä pidetään ranskalaista Eugene Houdry -nimistä insinööriä, joka kehitti teollisuuteen katalyyttisen krakkauksen. Houdryn perustama yhtiö, joka valmisti katalyysiin perustuvia savukaasujen puhdistuslaitteita savupiipputeollisuuden päästöjen vähentämiseksi, alkoi kiinnostua myös muilla aloilla työskenteleviä henkilöitä ilmanlaadun parantamiseksi. Houdryn omistama yritys kehitti katalyyttisen puhdistimen polttomoottoristen varastotrukkien pakokaasujen puhdistamiseksi. Autojen kasvavan määrän vuoksi Houdryn seuraava kehityskohde oli henkilöauton katalysaattori, jolle myönnettiin Yhdysvaltain patentti 1956. Katalysaattorit otettiin ensimmäisenä käyttöön USA:n henkilöautomarkkinoilla. 1970-luvulla tiukentuneiden määräysten vuoksi ajoneuvojen tuottamien haitallisten päästöjen määrää oli pudotettava rajusti. Autoteollisuuden vastauksena suurin osa 1975 valmistettujen bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista varustettiin katalysaattorilla. Näihin asennetut kaksitoimikatalysaattorit yhdistivät happea hiilimonoksidiin (CO) ja palamattomiin hiilivetyihin (HC), jolloin syntyi hiilidioksidia (CO2) ja vettä (H2O). Kaksitoimikatalysaattorit olivat vanhentunutta teknologiaa vuonna 1991. Kaksitoimikatalysaattorit korvattiin kolmitoimikatalysaattoreilla, jotka kykenivät vähentämään myös typen oksideja eli kemialliselta merkiltään NOx.

Katalysaattorin rakenne

Euro1-Euro2-D3-asennus Katalysaattorin rakenne koostuu keraamisesta hunajakennomaisesta kennostosta. Kennosto on rakennettu alumiini-magnesium-silikaatti -yhdistelmästä tai muusta metallista. Katalysaattorin hunajakennomaisen rakenteen pinnalle on huokoisuuden parantamiseksi lisätty alumiinioksidipinnoitteinen välikerros. Pinnoitteen päälle on sitten lisätty varsinainen katalyyttisesti aktiivinen jalometalliseospinnoite. Katalyyttimetallit, joita yleisemmin käytetään, ovat platina (Pt) ja rhodium (Rh). Platina toimii hapetusreaktioiden ja rhodium pelkistysreaktioiden katalyyttinä. Katalysaattorin sisällä pakokaasu virtaa huokoisen välikalvon tuhansien hienojen kanavien läpi, minkä johdosta toimiva pinta-ala laajenee noin 7000-kertaiseksi. Mahdollisimman suuri pinta-ala on tarpeen, jotta pakokaasuissa olevat saastemolekyylit ehtisivät käydä läpi riittävän lähellä aktiivista seinämää, jossa puhdistumiseen tarvittavat reaktiot tapahtuvat. Kun koko katalysaattorin pinta levitetään auki, on sen koko yleensä noin kahden jalkapallokentän suuruinen. Kennoston rakenne on suljettuna teräksisen kotelon sisään. Lambda-anturin avulla mitataan pakokaasujen jäännöshappipitoisuus ja saatu arvo syötetään moottorin ohjausyksikölle polttoaineen ruiskutuksen säätämistä varten. Muunnosreaktioiden tapahtuminen edellyttää myös vähintään 250 °C lämpötilan. Katalysaattorin kannalta paras puhdistusteho ja pisin toimintaikä saavutetaan lämpötila-alueella 400 - 800 °C.

Katalysaattorin viat

Katalysaattorien käyttöikä vaihtelee paljon käyttöolosuhteista. Katalysaattori voi ajan mittaan tukkiutua ja rikkoontua huonon polttoaineen laadun tai epäpuhtaan palamisen takia. Lyhyet ajomatkat ja kylmät kelit heikentävät katalysaattorin toimintaa ja elinikää, koska riskinä on, että katalysaattori ei välttämättä ehdi lämmetä kunnolla ja karstoittumisen riski kasvaa, varsinkin dieselmoottoreissa. Myös mekaaniset vauriot voivat heikentää katalysaattorin toimintaan. Viat pakosarjassa tai liitoksissa voivat heikentää katalysaattorin toimintaa. Katalysaattorikennon edessä ja takana sijaitsevat joustavat liitoskohdat ovat herkkiä hajoamaan ajan kanssa. Auton-varaosat24.fi verkkokaupastamme alkuperäistä vastaavat tai jälkiasennettavat Euro1-Euro2-D3-asennus katalysaattorit.